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보도/설명

제목
(국영문 동시배포) 국립문화재연구원, 『우리 종이, 한지(韓紙) 분석편』 발간
등록일
2022-08-25
주관부서
국립문화재연구원, 복원기술연구실
작성자
문화재청
조회수
440

제작방식 달리한 한지 48종 시험·분석결과 및 견본 수록 / 온라인 공개


  문화재청 국립문화재연구원(원장 김연수)은 원료와 방식을 달리하여 제작한 48종의 한지를 과학적으로 시험․분석하고 그 결과 값을 견본과 함께 수록한 보고서 『우리 종이, 한지(韓紙) 분석편』을 발간하였다.

  한지(韓紙)는 우리나라 고유의 방식으로 제작되는 수초지로, 세계적으로 재질의 안정성과 보존성이 뛰어난 종이로 평가받고 있다. 국립문화재연구원은 2017년부터 한지의 독창성과 우수성을 과학적으로 규명하고 국내뿐만 아니라 해외 문화유산 복원현장에서도 안정적으로 사용할 수 있도록 문화재 보수․복원용 한지의 품질기준 연구를 수행하고 있다.
* 수초지: 손으로 뜨는 종이

  이번 책자는 문화재 보수․복원용 한지의 품질기준 연구사업의 결실로, 2020년 발간된 『우리 종이, 한지(韓紙) 공정조사편』에 이은 두 번째 한지 견본 책자이다. 책자에는 닥섬유, 증해제 및 점질물의 종류와 초지법 등을 달리하여 제작한 48종의 한지 견본이 실려 있다.
색깔, 균질성과 같은 기본적인 물성을 비롯해 인장강도 등 한지의 안정성과 보존성에 영향을 주는 각각의 특성 분석 결과를 확인할 수 있다.
* 닥섬유: 한지의 주원료로 닥나무 목부와 껍질 사이에 생성되는 섬유
* 증해제: 닥섬유를 삶는 과정에서 불순물을 없애기 위해 넣는 물질로, 잿물 등이 쓰임.
* 점질물: 한지를 뜰 때 닥섬유의 분산을 유도하고 침전을 방지하기 위해 넣는 물질로 황촉규 뿌리에서 추출한 점액 등이 쓰임.
* 초지법: 한지발을 사용하여 한지를 뜨는 방법으로 흘림뜨기와 가둠뜨기 등이 있음.
* 인장강도: 일정폭의 한지를 잡아당길 때 끊어지지 않고 버티는 힘의 세기
문화재청 국립문화재연구원의 연구결과에 의하면 주원료가 수입산 닥인 한지보다 국내산 닥인 한지가 대체적으로 강도가 더 강한 것으로 나타났다. 또한 특정 방향으로만 물질을 하는 개량 방식인 가둠뜨기 한지에 비해 여러 방향으로 물질을 하는 전통적인 초지 방식인 흘림뜨기로 제작한 한지가 방향별 강도 차이가 작은 것으로 나타나 전통한지가 강도와 치수 안정성에서 우수한 종이임을 확인할 수 있다.
* 가둠뜨기 : 섬유를 가둘 수 있는 틀과 발을 이용하여 종이를 드는 기술
* 흘림뜨기 : 섬유를 가둠 틀 없이 발을 이용하여 종이를 뜨는 기술
* 치수 안정성: 온도, 습도 따위 환경의 변화에 대하여 재료의 치수나 형상이 변하지 않는 성질

  한편, 증해제로 탄산나트륨이나 수산화나트륨을 쓰고, 점질물로 폴리아크릴아마이드를 사용하여 가둠뜨기 방식으로 한지를 제작하는 경우 전통 방식에 비해 성분이나 특성이 고루 같은 성질을 일컫는 ‘균질성’과 물체의 흰 정도를 뜻하는 ‘백색도’가 개선되는 것으로 나타났다.
* 폴리아크릴아마이드 : 점성이 있는 합성 고분자 물질

  이번 연구결과는 국립문화재연구원이 지난해 9월 개최한 전통재료 연구 학술 심포지엄 「전통재료의 가치와 미래」에서 발표되었으며, 문화재 보수․복원용도로 사용하기에 적합한 한지의 품질기준(안)을 마련하는 데에도 활용되었다. 아울러, 국립문화재연구원은 한지의 용어와 범위를 기반으로 새롭게 제안한 한지 전달규격 4종, 시험․방법규격 5종, 제품규격 2종을 한국산업규격(KS)으로 등재하기 위한 절차도 밟는 중이다.

  보고서 원문은 문화재청 누리집(www.cha.go.kr)과 국립문화재연구원 문화유산연구지식포털(http://portal.nrich.go.kr)에 공개하여 누구나 쉽게 열람하고 활용할 수 있다.

  국립문화재연구원은 앞으로도 한지에 대한 과학적 정보 제공을 통하여 문화재의 원형 회복과 가치 향상에 이바지하고, 중국 선지(宣紙)나 일본 화지(和紙)의 제작기술과도 비교․분석하여 한지 고유의 독창성과 전통성을 과학적으로 제시할 예정이다.



  The National Research Institute of Cultural Heritage (NRICH, Director General Kim Yeonsoo) under the Cultural Heritage Administration (CHA) of Korea published a report, ‘Our Paper, Hanji -Analysis-’ including the research outcomes with specimens by conducting the scientific test and analysis on 48 kinds of Korean paper, Hanji which was manufactured with different raw materials and paper-making techniques.

  Hanji is the Suchoji which is manufactured by our own Korean technique, and it has been evaluated as the excellent paper with good stability and preservability in the world. The NRICH has been scientifically demonstrating its originality and superiority since 2017 and conducting the research on the quality standard of Hanji as the repair and restoration paper for cultural heritage which can be stably used in the restoration workplaces of cultural heritage in overseas countries as well as in Korea.
* Suchoji: Hand-made paper with a sheet-formation screen

  This publication is the 2nd Hanji specimen book as one of research achievements in the quality standard of Hanji for the repair and restoration for cultural heritage, following ‘Our Paper, Hanji -Process Research-’ which was published in 2020. In this publication 48 kinds of Hanji specimens manufactured by giving variety to fiber of Dak (paper mulberry), lye cooking materials, mucilage of hibiscus roots and Choji (sheet-formation) techniques are included. Furthermore, each result of the analysis on characteristics such as the tensile strength which has influences on stability and preservability of Hanji as well as fundamental physical properties such as the color and homogeneity can be identified.
* Fibers of Dak (paper mulberry): Fiber formed between woody parts and bark of Dak tree as main material of Hanji
* Lye cooking material: Material which is added when boiling fiber of Dak such as lye to remove impurities
* Mucilage: Material which is extracted from hibiscus roots and added to help spread of fiber of Dak and to prevent sediment
* Choji technique: Sheet-formation technique of Hanji by using a Hanjibal (sheet-formation screen) such as Huilimttuigi and Gadumttuigi
* Tensile strength: Resistance of paper before breaking when a certain width of paper is pulled in the opposite direction

  From the research outcomes by the NRICH under CHA, it was turned out that Hanji made with domestic Dak as main material is generally stronger than Hanji made with imported Dak. In addition, the Hanji made by Huilimttuigi passing water flow through various direction in a traditional way showed less difference of directional strength, compared to the Hanji made by Gadumttuigi passing water flow through a certain direction in an improved way. It can be identified that traditional Hanji has superiority in strength and dimensional stability.
* Gadumttuigi: Paper-making technique using a mould to trap fiber with a sheet-formation screen
* Huilimttuigi: Paper-making technique using a sheet-formation screen without a mould
* Dimensional stability: Physical property to maintain its original dimensions and shapes against environmental changes by temperature and humidity

  On the other hand, the Gadumttuigi technique using sodium carbonate and sodium hydroxide as the lye cooking material and PAM (polyacrylamide) as the mucilage showed more improved ‘homogeneity’ signifying same properties in compositions and characteristics and ‘whiteness’ signifying the degree of whiteness on an object than the traditional technique.
* PAM(polyacrylamide): Synthetic polymer substance with viscosity

  The research outcomes were presented through the academic symposium of research on traditional materials, ‘Values and Future of Traditional Materials’ in September of 2021, and those were utilized to prepare the quality standard (plan) of Hanji suitable for the repair and restoration of cultural heritage. Also, the NRICH is taking steps to register 4 kinds of Horizontal Standard, 5 kinds of Procedure Standard and 2 kinds of Product Standard as Korean Industrial Standards (KS) for Hanji newly suggested focusing on defining terms and scope of Hanji.

  This publication is open to the public and available to everyone from the homepage of NRICH research publications (http://portal.nrich.go.kr) and the homepage of CHA (www.cha.go.kr).

  The National Research Institute of Cultural Heritage under the Cultural Heritage Administration of Korea continues contributing to the restoration for original forms of cultural heritage and its value improvement by providing scientific information of Hanji. And through the comparison and analysis on paper-making techniques with Seonji of China and Hwaji of Japan, it is planned to present the its own originality and tradition of Hanji scientifically.


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< 『우리 종이, 한지(韓紙) 분석』 책자 사진 >


OPEN 공공누리 공공저작물 자유이용허락 (출처표시) 이 보도자료와 관련하여 더 자세한 내용 설명이나 취재를 원하시면 국립문화재연구원 박종서 연구관(☎042-860-9341), 정선화 연구사(☎042-860-9344)에게 연락해 주시기 바랍니다.
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